انجمن اختر شناسی شیراز – انجمن اختر شناسی شیراز

انجمن اختر شناسی شیراز

انجمن اخترشناسی شیراز

انجمن اخترشناسی شیراز در شهریور سال ۱۳۷۷ از به هم پیوستن دو گروه آماتوری عبدالرحمن صوفی رازی و پَرَن با هدف گسترش دانش نجوم و فعالیت نجوم آماتوری، به وجود آمد و در سال ۱۳۷۸ با نام موسسه‌ی (علمی) سپهر اختر شیراز، به صورت رسمی در وزارت کشور به ثبت رسید. انجمن اخترشناسی شیراز دارای یک هیأت سرپرستی برای اداره‌ی امور اجرایی، یک هیأت علمی برای اداره‌ی فعالیت‌های علمی-آموزشی و یک هیأت نظارت و بازرسی برای امور رسیدگی به شکایات و نظارت بر کار ارکان مختلف انجمن است. سرپرست که مدیر هیأت سرپرستی و مسئول کلیه‌ی فعالیت‌های انجمن نیز هست، هر سال یک بار با برگزاری انتخابات تعیین می‌شود. اعضای هیأت بازرسی که سه نفر عضو اصلی و یک عضو علی‌البدل هستند نیز هر سه سال یک‌بار با رأی مستقیم اعضای انجمن انتخاب می‌شوند.
بخش حضوری
بخش حضوری محل گردهمایی اعضای اصلی انجمن است و هر هفته یک بار (اکنون یکشنبه ها ساعت ۱۸ تا ۲۰) تشکیل می‌شود. در این نشست‌ها اعضا بر حسب علاقه به ارائه آخرین اخبار نجومی، عکس‌های نجومی هفته و همچنین ارائه‌ی سمینارهای هفتگی می‌پردازند. این بخش بدنه‌ی اصلی انجمن را تشکیل می‌دهد و تمامی فعالیت‌های اصلی انجمن توسط اعضای این بخش انجام می‌شود.
بخش غیرحضوری
وظیفه‌ی بخش غیرحضوری برقرار نگه داشتن ارتباط با علاقه‌مندان اعضایی است که امکان حضور فیزیکی در انجمن را ندارند. برقراری ارتباط که پیش‌تر از طریق نامه‌نگاری انجام می‌شد، همگام با تغییرات فناوری به طور کامل به فضاهای مجازی منتقل شده و اکنون از طریق وبگاه رسمی انجمن (تاسیس ۱۳۸۳) صورت می‌پذیرد. همچنین با همه‌گیر شدن شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام، انجمن اخترشناسی شیراز در این فضا هم فعال است و فعالیت‌های انجمن و اخبار نجومی روز را هم با دیگران به اشتراک می‌گذارد.
بخش آموزشی
بخش آموزشی شامل کلاس‌های آموزش نجوم است که با هدف تربیت اعضای کارآمد برای انجمن تشکیل می‌شود. کلاس‌ها از ذوره‌ی نجوم مقدماتی آغاز شده که هیچ پیش شرط خاصی ندارد و همه‌ی علاقه‌مندان می‌توانند در آن شرکت کنند. هیأت علمی انجمن وظیفه دارد تا این کلاس‌ها را برنامه‌ریزی و برگزار کند. از آن جا که عضویت رسمی در انجمن دارای پیش شرط گذراندن دوره‌ی نجوم مقدماتی است، انجمن این دوره‌ها را به عنوان تربیت اعضای جدید برای فعالیت در انجمن برگزار می‌کند.
عضویت
عضویت در انجمن اخترشناسی شیراز با درخواست داوطلب و تأیید در هیأت سرپرستی و هیأت علمی (اعضا از نظر علمی باید اطلاعاتی معادل دوره‌ی نجوم مقدماتی انجمن را داشته باشند در غیر این‌صورت ملزم به گذارندن دوره هستند) صورت می‌گیرد و هیچ نوع شرط سنی یا … ندارد، تنها لازم است داوطلبان فرم عضویت را پر کرده و پس از پذیرش، حق عضویت ماهانه را پرداخت و در برنامه‌های مختلف انجمن شرکت کنند.
هیأت علمی
تشکلی است از تعدادی از اعضای انجمن اخترشناسی شیراز، که وظیفه‌ی تدریس و کنترل کلیه‌ی فعالیت‌های علمی انجمن را بر عهده دارد. طرح اولیه‌ی این هیأت شبیه هیأت علمی دانشگاه‌های ایران بوده و با تغییرات کوچکی برای کاربرد داخل انجمن سازگار شده است. وظیفه‌ی طراحی کلیه‌ی دوره‌های آموزشی، تعیین سطح و سنجش کلیه‌ی داوطلبان ورود به انجمن (در صورتی که نخواهند دوره‌ی آموزشی را بگذرانند)، تصمیم گیری درباره‌ی تیم‌ها و مقالات اعزامی به سمینارها، برگزاری کلیه‌ی مصاحبه‌ها و جلسات دفاعیه، تعیین روند و کمیته‌ی علمی برای سمینار‌هایی که خود انجمن برگزار می‌کند، بر عهده‌ی هیأت علمی است. این هیأت وظایف خود را از طریق تشکیل جلسات ادواری پی‌گیری می‌کند. اعضای هیأت علمی فقط با صلاح‌دید آن به همکاری دعوت می‌شوند. معمولا برای ورود عضو جدید، بررسی سوابق علمی و در صورت نیاز برگزاری مصاحبه‌ای برای سنجش سطح دانش متقاضی در دستور کار قرار می‌گیرد.
هیأت سرپرستی
هیأت سرپرستی برای اداره‌ی کلیه‌ی امور اجرایی با انتخاب سرپرست که هر یک سال یک بار انتخاب می‌گردد، تشکیل می‌شود. انتخاب اعضای این هیأت با دعوت سرپرست جدید خواهد بود (به غیر از مسئول امور آموزشـی که در هیـأت علـمی انتخاب می‌شود). در این هیأت مسئول امور آموزشی (نماینده یا سرپرست هیأت علمی)، مسئول روابط عمومی، مسئول امور اعضا، مسئول امور مالی، مسئول امور اطلاع رسانی، مسئول امور اجرایی و خود سرپرست (و در صورت تشخیص سرپرست، مشاوران دیگر)  عضویت می‌یابند، که امور اجرایی انجمن را در دست دارند. سرپرست مسئول مستقیم فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان انجمن است.
هیأت نظارت و بازرسی
هیأت نظارت و بازرسی که اعضای آن هر سه سال یکبار با رأی مستقیم اعضای رسمی انجمن انتخاب می‌شوند، اعضای خوشنام، با سابقه و با تجربه‌ای هستند که وظیفه‌ی نظارت بر عملکرد سرپرست و دیگر مسئولان انجمن، بازرسی شکایات اعضا از هریک از مسئولان و حل اختلافات میان بخش‌های مختلف انجمن را به عهده دارند. همچنین تفسیر قوانین انجمن در صورت نیاز به عهده‌ی این هیأت است. وظیفه‌ی جمع‌آوری و بایگانی اسناد انجمن هم از وظایف این هیأت است. این هیأت از سه عضو اصلی و یک عضو علی البدل تشکیل شده که در صورت استعفا یا عدم کارآیی یک عضو به هر دلیل، عضو علی البدل جایگزین خواهد شد.
کمیته‌ی تدوین قوانین
کمیته‌ای متشکل از همه‌ی ارکان انجمن با ۵ عضو که شامل ۲ عضو هیأت بازرسی، ۲ عضو هیأت سرپرستی و ۱ عضو هیأت علمی می‌شود. این کمیته به درخواست سرپرست تشکیل شده و وظیفه‌ی آن به‌روز رسانی قوانین جاری و یا تدوین قوانین جدید بر حسب نیاز روز انجمن است.
مدیریت مالی اداری: گردش مالی مرتبط با انجمن اعم از پرداخت، دریافت، نگه‌داری و ثبت اموال انجمن و ذخیره‌ی اطلاعات اعضا و رسیدگی  به کلیه‌ی امور ثبت نام و مسائل عضویت در کلیه‌ی بخش‌ها به جز تایید صلاحیت علمی (که بر عهده‌ی هیأت علمی است) برعهده‌ی این بخش است.
امور آموزشی: همان هیأت علمی است.
مدیریت روابط عمومی: ارتباط با مراکز دیگر و کلیه‌ی روابط خارجی انجمن از طریق این بخش انجام می‌شود. همچنین کنترل و به‌روز رسانی سامانه‌های اطلاع‌رسانی انجمن (وب‌سایت، وبلاگ، پیامک، ایمیل و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی) و همچنین اطلاع‌رسانی درباره‌ی مسایل جاری و آتی انجمن از راه سامانه‌های اطلاع رسانی، وظیفه‌ی این بخش است.
مدیریت اجرایی: برگزاری گشت‌ها، نمایشگاه‌ها، امور اجرایی سمینارها و همچنین تجهیز انجمن و تهیه‌ی وسایل مورد نیاز به عهده‌ی این بخش است.
محل تشکیل نشست‌های هفتگی و کلاس‌های آموزشی: سی‌متری سینما سعدی، روبروی داروخانه بابک، ساختمان آموزشگاه نگاه نو
نشت‌های هفتگی فقط یکشنبه‌ها از ساعت ۱۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰
 تلفن روابط عمومی انجمن: ۰۹۳۶۹۴۶۲۸۹۴
print
اشتراک گذاری

انجمن اخترشناسی شیراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
0 item
سبد خرید
Empty Cart