بقایای ابرنواختر سحابی مدولا – انجمن اختر شناسی شیراز

بقایای ابرنواختر سحابی مدولا

چه چیزی به این سحابی غیرمعمول نیرو می ‌بخشد؟ CTB-1 پوسته گازی در حال گسترش است که در هنگام انفجار یک ستاره ی پرجرم در جهت صورت فلکی ذات الکرسی در حدود ۱۰ هزار سال پیش باقی مانده است.

این ستاره احتمالاً هنگام اتمام عناصر نزدیک به هسته – که می‌تواند با همجوشی هسته‌ای فشار را تثبیت کند- منفجر شده است. بقایای ابرنواختر ایجاد شده که به دلیل شکل مغز مانندش، سحابی مدولا نامیده شده است، هنوز هم به وسیله گرمای حاصل از برخورد با گاز میان ستاره‌ای محدود، در نور مرئی می‌درخشد.

با این وجود، دلیل درخشش این سحابی در نور اشعه ایکس نیز همچنان یک راز باقیمانده است. فرضیه ای وجود دارد که یک تپ اختر* پرانرژی همزمان با سحابی ایجاد شده است که به سحابی از طریق خروج بادهای پرسرعت ستاره‌ای نیرو می‌دهد.

بر اساس این الگو، اخیراً یک تپ اختر در باند رادیویی پیدا شده است (ظاهرا حاصل از امواج ضربه که در انفجار ابرنواختری با سرعت بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه به بیرون رانده شده است).

اگرچه سحابی مدولا به اندازه یک ماه کامل به نظر می رسد، اما آنقدر کم نور است که برای ایجاد این تصویر ۱۳۰ ساعت نوردهی با دو تلسکوپ کوچک در نیومکزیکو آمریکا مورد نیاز بوده است.
* تپ اخترها(Pulsar)‏ یا ستاره های تپنده – ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کنند.

مترجم: ملیکا سهرابی

منبع:
https://apod.nasa.gov/apod/ap210118.html

امتیاز متن و عکس: Russell Croman

لینک این مطلب در اینستاگرام:

https://www.instagram.com/p/CKs4PAqHP39/?igshid=1k5lbsaqlzb2r

print
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
0 item
سبد خرید
Empty Cart