٩ فروردین سالروز تولد جوزف تیلور – انجمن اختر شناسی شیراز

٩ فروردین سالروز تولد جوزف تیلور

٩ فروردین سالروز تولد جوزف تیلور

 

“در سال‌های اخیر بارها این موضوع توجهم را جلب کرده که دانشمندان جوان بسیار بیشتر از آنچه من در جوانی به آینده فکر می‌کردم نگران آینده هستند؛ چگونگی ورود به بهترین دانشگاه‌ها، کارکردن با افراد برجسته، یافتن بهترین بورسیه تحصیلی و …

گرایش روانشناختی من که هر تصمیم‌گیری حرفه‌ای‌ام را تحت تاثیر قرار داده، دنبال کردن مسیری است که امید دارم بیشترین لذت را برایم به همراه داشته باشد، بدون این‌که چندان به آینده‌ی دور نگاه کنم. همواره مشارکت در فعالیتی چالش برانگیز برایم باارزش‌تر از کسب مقام و قدرت بوده. شیفته‌ی بررسی مجدد یک مساله از منظری جدید هستم، در نهایت معتقدم در مسائل مهم بیشتر خودآموز هستیم اما به گونه‌ای که روابط مشترک انسانی بسیار بر آن تاثیر گذارند.”

 

جوزف تیلور برنده جایزه‌ی نوبل ١٩٩٣

 

 

علاقه‌ی تیلور به حوزه‌ی ارتباطات رادیویی به دوران نوجوانی وی باز می‌گردد که بعدها محرک وی به تحصیل و فعالیت حرفه‌ای در زمینه نجوم رادیویی شد. عمده شهرت وی بخاطر پژوهش‌هایش در زمینه‌ی تپ‌اخترها است.

 

جوزف تیلور با همکاری راسل هالس در سال ١٩٧۴ موفق به کشف یک تپ‌اختر دوتایی شد. این دو‌تایی متشکل از یک تپ اختر و یک ستاره ی نوترونی بود که با سرعت بسیار زیادی حول مرکز جرم مشترکشان در دوران بودند.

 

بر اساس پیش بینی انیشتین در سال ١٩١۶، اشیا بسیار سنگین و شتابدار می‌توانند فضا-زمان را به گونه ای مختل کنند که امواج گرانشی در همه ی جهات انتشار یابد.

 

رصد این تپ اختر دوتایی و اثبات وجود امواج گرانشی، جایزه‌ی نوبل فیزیک سال ١٩٣٩ را به‌صورت مشارکتی برای جوزف تیلر و راسل هالس به ارمغان آورد.

 

بشر که تا آن زمان تنها با استفاده از امواج الکترومغناطیسی به رمزگشایی از اسرار عالم می‌پرداخت، حال به چشمان جدیدی برای درک بهتر هستی مجهز شده بود.

 

جوزف تیلر که زاده‌ی ٢٩ مارس ١٩۴١ (٩ فروردین ١٣٢٠) است، امروز درحالی هشتادمین سالروز تولد خود را سپری می‌کند که افتخارات زیر را در کارنامه‌ی حرفه‌ای خود ثبت کرده است:

 

دریافت جایزه‌ی دنی هینمن از جامعه‌ی نجوم آمریکا ١٩٨٠

دریافت مدال آلبرت انیشتین ١٩٩١

دریافت جایزه‌ی ولف فیزیک ١٩٩٢

دریافت جایزه‌ی نوبل فیزیک ١٩٩٣

دریافت مدال کارل سوارتسشیلد ١٩٩٧

 

 

* امواج گرانشی تغییرات گرانش امواج یا به عبارت دیگر تغییرات انحنای فضا-زمان هستند که با سرعت نور منتشر می‌شوند.

جمع آوری مطالب: محمدجواد کاوه

 

 

print

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
0 item
سبد خرید
Empty Cart