یکی از بزرگان – انجمن اختر شناسی شیراز

یکی از بزرگان

در تصویر تماشایی این هفته که دوربین میدان باز شماره ٣ هابل آن را ثبت کرده، دو جرم توجه شما را جلب می‌کند: دو کهکشان با عظمت که در سمت راست و چپ تصویر واقع شده.

کهکشان سمت چپ، کهکشانی است عدسی وار که با نام ۲MASX J03193743+4137580 شناخته می‌شود. کهکشان پهلو‌نمای مارپیچی سمت راست ساده تر نامگذاری شده: UGC 2665

هر دو کهکشان حدود ٣۵٠ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارند و قسمتی از خوشه ی ستاره ای با عظمت برساوش را تشکیل می‌دهند.

برساوش شخصیتی مهم در اساطیر یونانی است که بخاطر کشتن مدوسا گورگون (شخصیتی افسانه ای که به جای مو روی سرش مارهای زنده داشت) شهرت دارد.

نامگذاری این خوشه ی کهکشانی که یکی از بزرگترین اجرام شناخته شده ی عالم است به نام برساوش که دارای اعتبار چشمگیری است، نامگذاری مناسبی به نظر می‌رسد.

مشاهده ی جزئیات حیرت آور در این تصویر را مدیون قدرت تفکیک و حساسیت بالای دوربین WFC3’s تلسکوپ فضایی هابل هستیم. این عکس در طول موج های نور مرئی و فروسرخ که دوربین WFC3’s نسبت به آن‌ها حساس است، ثبت شده است.

ابر خوشه ی برساوش در طول موج های دیگر بسیار متفاوت به نظر می‌رسد. در حالی که در این تصویر فضای میان کهکشان ها تاریک و آرام به نظر می‌رسد، وقتی خوشه ی برساوش در تابش اشعه ی ایکس رصد شود، سوزان با تابش درخشان و متراکم به نظر می‌رسد.

مترجم: محمدجواد کاوه

امتیاز متن و عکس
ESA/Hubble & NASA, W. Harris
Acknowledgement: L. Shatz

منبع:
https://esahubble.org/images/potw2127a/

لینک این مطلب در اینستاگرام:

https://www.instagram.com/p/CR65IndMz9p/?utm_medium=copy_link

print

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
0 item
سبد خرید
Empty Cart