رصد هلالِ اول ماه جمادی الاول 1443 – انجمن اختر شناسی شیراز

رصد هلالِ اول ماه جمادی الاول ۱۴۴۳

هلالِ ماهِ نوی جمادی الاول ۱۴۴۳، روز یکشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۰، برابر با ۵ دسامبر ۲۰۲۱ قابل رویت پیشبینی شده بود.

روز جمعه ساعت یازده و سیزده دقیقه به وقت تهران، در ناحیه‌ی قطب جنوب خورشید گرفتگیِ کامل به وقوع پیوسته بود و با گذشتِ حدود ۳۰ ساعت از آن موقع من انتظار رصدی ساده داشتم. برای این رصد، پارک قندیلی را داخل شهر انتخاب کردم. (۲۹ درجه و ۳۹ دقیقه‌ی شمالی، ۵۲ درجه و ۳۰ دقیقه‌ی شرقی). در این محل، محل غروبِ آفتاب نزدیک به یک و نیم درجه افق بسته داشت و برای محل غروبِ ماه هم کمی کمتر بود. بنابراین محل مناسبی محسوب می‌شد.

بنابراین برنامه ریزی را انجام دادم و از دوستانم، سینا متقی و مهندس زارع هم دعوت کردم. همچنین آقای سپهر معینی هم همراه با دوستانش آمدند. برنامه‌ی ما از حدود ساعت ۱۵:۳۰ شروع شد و حدود ۱۶:۰۰ از پایین کوه حرکت کردیم و نزدیک به ۳۵ دقیقه طول کشید که مسیرِ پیاده روی را طی کردیم تا به محلِ رصد رسیدیم.

خورشید هنوز بالای افق بود و من تلسکوپم را تنظیم کردم تا خورشید را دنبال کنم تا موقعی که غروب کرد و بعد محلِ غروبِ ماه را تخمین زدم و با زاویه‌ی ۵۰ درجه‌ای نسبت به افق جنوبی، سعی در پیدا کردنِ ماه کردم. ولی آسمان در محل غروب کاملاً ابری بود و نمی‌توانستم چیزی از بین ابرها ببینم.

اما، کمی که گذشت، حدود ساعت ۱۷ و ۲۳ دقیقه بود که سینا متقی و بعد از ایشان، آقای زارع توانستند هلال را با چشم ببینند و من را راهنمایی کردند و من دوربین را به سمتِ هلال بردم و حدود دو دقیقه بعد توانستم اولین عکسم را از هلال بگیرم.

هوا رو به سردی برده بود به همین خاطر کم کم در فکر بودم که وسایل را جمع کنم ولی مشکلی پیش آمده بود و آن این بود که هوای دور هلال ابری بود بنابراین، تهیه‌ی فریمهای مربوط به زمینه از آن محل امکان پذیر نبود. این موقع بود که سرم را از نمایشگر دوربین دور کردم و دیدم بخش‌هایی از ناحیه‌ی آبی آسمان بدون ابر وجود دارد، به همین منظور تلسکوپ را به آن سمت گرفتم و چند فریم تهیه کردم تا بعد به عنوانِ فریمِ فلت استفاده کنم. بعد جمع کردیم و به سمتِ خانه راه افتادیم و حدود ۱۸ و ۴۵ دقیقه خانه بودیم.

در ادامه نحوه‌ی کالیبراسیونِ تصویرِ هلال را به طور شماتیک می‌بینید.

شکل ۱: فریم‌های پایه برای رسیدنِ به تصویرِ کالیبره

شکل ۲ : اهمیتِ کالیبراسیون در رسیدن به بهترین تصویر هلال ماه

شکل ۳ : هلال اولِ ماه جمادی الاول ۱۴۴۳، بعد از کالیبراسیون. (ایزو ۱۶۰۰، نوردهی ۳۳ هزارم ثانیه)

print

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
0 item
سبد خرید
Empty Cart