نمایی از یک کهکشان گردابی – انجمن اختر شناسی شیراز

نمایی از یک کهکشان گردابی

کهکشان مارپیچی IC 1954 در مرکز این تصویر از تلسکوپ فضایی هابل ناسا / ESA قرار می گیرد. این کهکشان ، که تقریباً به فاصله ی ۴۵ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی Horologium (ساعت) قرار دارد ، دارای نوار مرکزی درخشان و بازوهای مارپیچی پیچ در پیچ است که با ابرهای تیره گرد و غبار پیچیده شده است.

این پرتره از IC 1954 با دوربین میدان گسترده هابل ۳ گرفته شده است و یکی از مجموعه مشاهداتی است که برای استفاده از برخی کارهای گروهی با تلسکوپ طراحی شده است. هابل گروهی از ستارگان جوان را در کهکشان های مجاور در طول موج های فرابنفش و نوری رصد کرد در حالی که آرایه میلی متر / زیر میلی متر بزرگ آتاکاما – تلسکوپ رادیویی زمینی – اطلاعات مربوط به تشکیل قرص محل تشکیل ستارگان و ابرهای گاز سرد را جمع آوری کرد.

ترکیب دو مجموعه مشاهدات به ستاره شناسان اجازه می دهد تا نقطه ها را بهم وصل کنند ارتباطات بین ستارگان جوان و ابرهای گاز سرد را که باعث ایجاد آنها می شود ، درک کنند.

این مشاهدات همچنین زمینه را برای مشاهدات آینده با تلسکوپ فضایی آینده ناسا / ESA / CSA جیمز وب فراهم می کند ،که به کهکشان های نزدیک می نگرد و اولین مراحل تشکیل ستارگان را رصد می کند.

مترجم: بهنام کهزادی

امتیاز متن و عکس:
ESA/Hubble & NASA, J. Lee and the PHANGS-HST Team

منبع:
https://esahubble.org/images/potw2131a/

لینک این مطلب در اینستاگرام:

https://www.instagram.com/p/CYN5a94qSFW/?utm_medium=copy_link

print

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
0 item
سبد خرید
Empty Cart