یک کهکشان، یک جت و یک سیاه‌چاله‌ی معروف – انجمن اختر شناسی شیراز

یک کهکشان، یک جت و یک سیاه‌چاله‌ی معروف

(برای دانلود و یا مشاهده تصویر در ابعاد اصلی روی آن کلیک کنید.)

در سال ۲۰۱۷ تلسکوپ افق رویداد زمین (Earth’s Event Horizon Telescope) اولین عکسی که تا آن زمان از سیاه‌چاله‌ای ثبت میشد را از سیاه‌چاله‌ی ابر پرجرمی که در کهکشان بیضوی درخشان مسیه ۸۷ قرار دارد ثبت کرد.

کهکشان M‌۸، غول خوشه‌ی کهکشانی دوشیزه با فاصله‌ی ۵۵ میلیون سال نوری از ما، کهکشان بزرگی است که در این تصویر فروسرخ از تلسکوپ فضایی اسپیتزر به رنگ آبی نشان داده شده است.

گرچه M87 عمدتا بدون شکلی خاص و ابر مانند به نظر می‌رسد، تصویر تلسکوپ اسپیتزر جزئیاتی را از جت‌های نسبیتی که از ناحیه‌ی مرکزی کهکشان فوران می‌کند ثبت کرده. خود جت‌ها که در کادری در بالا و سمت راست تصویر نمایش داده شده است، هزاران سال نوری وسعت دارد.

جت روشن‌تر که در سمت راست دیده می‌شود در حال نزدیک شدن است و تقریبا به خط دید ما منطبق است. در عوض، ضربه‌ی ایجاد شده توسط جت غیر قابل مشاهده ی پس رونده، کمان کم نور تری از مواد را روشن می‌کند.
در پایین سمت راست، تصویر تاریخی سیاه‌چاله که در مرکز کهکشان غول پیکر و جت‌های نسبیتی جای دارد، در کادری دیده می‌شود.

موضوع کاملا ناشناخته در این تصویر از اسپیتزر، سیاه‌چاله‌ی ابر پرجرم است که با مواد در حال سقوط احاطه شده و منبع انرژی عظیمی است که جت‌های نسبیتی را از مرکز کهکشان فعال ‌M87 به بیرون پرتاب می‌کند.

اکنون تصویری که تلسکوپ افق رویداد (Event Horizon Telescope) از M87 ثبت کرده برای انتشار نمایی واضح‌تر از سیاه‌چاله‌ی ابر پرجرم معروف بهبود یافته است.

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

مترجم: محمدجواد کاوه

گروه ترجمه و ویرایش انجمن اخترشناسی شیراز

امتیاز متن و عکس:
NASA, JPL-Caltech, Event Horizon Telescope Collaboration

منبع:
https://apod.nasa.gov/apod/ap230504.html

لینک این مطلب در اینستاگرام:

https://www.instagram.com/p/CsbTqkhMFlC/?igshid=NTc4MTIwNjQ2YQ==

print

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
0 item
سبد خرید
Empty Cart