تغییر زاویه‌ی حلقه‌ی زحل نسبت به زمین – انجمن اختر شناسی شیراز

تغییر زاویه‌ی حلقه‌ی زحل نسبت به زمین

سال گذشته (۱۳۹۹) اواخر تابستان، این موضوع پیرامون مقاله‌ی “بیانِ داستانِ یک کنجکاویِ علمی” موردبررسی قرار گرفت. با شروع دوباره‌ی فصل تابستان و فرارسیدن موقعیت مناسبِ رصدیِ سیاره‌ی زحل، داده‌های امسال (۱۴۰۰) هم کم‌کم اضافه می‌شود. بررسی‌ها نسبت به پارسال کمی بهبودیافته است. اولین اثر محسوس در تغییر زاویه است. همچنین، مادامی‌که بخش جلوی حلقه پایین‌تر از بخش پشتِ حلقه باشد، زاویه را منفی تعریف می‌کنیم.

شکل ۱: تصویر زحل برای روزهای ۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰ خرداد ۱۳۹۹، ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ و ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ همراه با زاویه‌ی محاسبه‌شده‌ی آن‌ها

منحنی مربوط به نوسان در زاویه‌ی سیاره هم برای سال ۲۰۲۱ میلادی به محاسبات پیشین اضافه‌شده است. داده‌های جدید سال ۲۰۲۱ هم (فعلاً یک نقطه) بدان اضافه گردیده است.

شکل ۲: دامنه‌ی نوسانِ زاویه‌ی حلقه‌ی زحل از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ میلادی و داده‌های چندین عکس گرفته‌شده طی این چند سال

خط‌چین قرمز درون شکل ۲، بیانگر زاویه‌ی حلقه‌ی زحل نسبت به خورشید است و دقیقاً بیانگر فصل در سیاره است. اما خط آبی، بیانگر زاویه‌ای است که از زمین دیده می‌شود که به خاطر عدم تطابق صفحه‌ی مداری زمین و زحل، در این زاویه نوسانی ایجاد می‌شود. نقاط مشاهده‌شده هم نتایج سنجشِ عکس‌هایی است که بنده طی چند سال گذشته گرفته‌ام. نحوه‌ی محاسبه هم گرفتن معکوسِ سینوس از ابعاد بیضی‌ای است که بر روی حلقه‌ی زحل تطبیق داده می‌شود.

با افزایش تعداد داده‌ها و بررسیِ بیشتر، دلیل عدم انطباق بهتر مشخص خواهد شد. تا اینجا به نظر می‌رسد که روند منحنی آبی در شکل ۲ به‌خوبی مشاهده شده است اما، سنجش یا مدل دارای خطای سیستماتیک است.

print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
0 item
سبد خرید
Empty Cart