گزارش رویت هلالِ نوی ماه صفر سال 1442 – انجمن اختر شناسی شیراز

گزارش رویت هلالِ نوی ماه صفر سال ۱۴۴۲

نویسنده : محمد رنجبران عضوِ انجمن اخترشناسیِ شیراز

مقدمه :

پیش از انجامِ هر برنامه‏ ی رویتِ هلال، معمولا با کمکِ نرم‏ افزارهای شبیه‏‏ سازِ آسمان و زمین، مانندِ استلاریوم، وضعیتِ هلال سنجیده می‏ شود. هلالِ ماه نوی صفر ۱۴۴۲، در روزِ جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ قابل رویت بود. شاخصِ جدایی زاویه‏ ای آن حدودِ ۱۶ درجه و مکث حدود ۵۹ دقیقه داشت. در لحظه‏ ی غروب آفتاب هم نزدیک به ۱۲ درجه بالای افق بود. این اعداد گویای هلالی ساده برای رصد است. بعد از استخراج این اطلاعات، شیوه‏ ی یافتن هلال در محیط نرم‏ افزار طرح ریزی می‏ شود، به تصویر ۱ دقت کنید.

تصویر 1: موقعیت ماه و خورشید در هنگامِ غروب در افق رصدگاه (استلاریوم)

تصویر ۱: موقعیت ماه و خورشید در هنگامِ غروب در افق رصدگاه (استلاریوم)

با توجه به داده‏ های تصویر ۱، بعد از رسیدنِ به رصدگاه، ابتدا صبر می‏ کنیم که خورشید نزدیکِ موقعیتِ غروب گردد، سپس تلسکوپ را به سمتِ آن می‏ بریم و خورشید را در کادر قرار می‏ دهیم. بعد از غروب، تلسکوپ را با کمکِ جوینده حدودِ ۴ درجه به سمتِ چپ می چرخانیم. بعد در راستایِ زاویه‏ ی ۶۰ درجه‏ ای نسبت به جنوب، شروع به جاروبِ آسمان می‏ کنیم. تا هلال رویت شود.

گزارشِ رصد:

حدودِ دو ساعت پیش از غروبِ آفتاب به سمتِ رصدگاه حرکت کردیم. فاصله‏ ی زمانی رصدگاه ۴۵ دقیقه بود. اما، به دلیلِ روز تعطیل بودن، این اضافه‏ ی زمان درنظر گرفته شد. ساعت ۱۸:۱۵ دقیقه به محل وارد شدیم. بعد از حدودِ ۱۰ دقیقه پیاده‏ روی، به رصدگاه رسیدیم. تا ساعت ۱۸:۴۲ آماده‏ ی رصد شدیم. غروبِ ظاهریِ خورشید در ساعتِ ۱۸:۵۹ دقیقه به وقوع پیوست و خورشید کاملا به پشت کوه رفت، تصویر ۲. با شیوه‏ ی ارائه شده در بندِ بالا، در ساعتِ ۱۹:۰۲ دقیقه، هلال مشاهده گردید. چندین عکس از هلال گرفته شد که بهترین عکس مربوط به ساعتِ ۱۹:۰۸ دقیقه بود، تصویر ۳. بعد به دلیلِ هم ارتفاعیِ ماه و سیاره‏ ی عطارد، تصویری از آن شیِ درخشان هم در ساعت ۱۹:۱۱ دقیقه گرفته شد، تصویر ۴. درنهایت هم در ساعت ۱۹:۲۷ دقیقه ابزارِ رصدی جمع‏ آوری گردید.

تصویر 2: خورشیدِ درحالِ غروب در رصدگاه

تصویر ۲: خورشیدِ درحالِ غروب در رصدگاه

تصویر 3: هلالِ ماه نوی صفر 1442

تصویر ۳: هلالِ ماه نوی صفر ۱۴۴۲

تصویر ۴ : رصدِ سیاره‏ ی عطارد در محل رصدگاه بعد از رویت هلال

رصدگران: عبدالرسول رنجبران و محمد رنجبران

ابزارِ مورد استفاده: دوربینِ کنون شش دی، ریموت کنترلرِ بیسیم مارکِ ویلتراکس، تلسکوپ ۹۰ میلیمتریِ ماکستوف-کاسگرینِ مارکِ اسکای‏ واچر و سه‏ پایه‏ ی عکاسی

موقعیت رصدگاه: شمال شرقیِ شهرِ شیراز در ارتفاع ۲۴۰۰ متری بالاتر از سطح دریا با افقِ بستهِ نزدیکِ ۱ درجه.

print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
0 item
سبد خرید
Empty Cart