صلیب جنوبی بر فراز آتشفشان شیلیایی – انجمن اختر شناسی شیراز

صلیب جنوبی بر فراز آتشفشان شیلیایی

آیا تاکنون صلیب جنوبی (صورت فلکی چلیپا – Crux -Southern Cross) را دیده اید؟ این نماد معروف چهار ستاره ای در نیمکره جنوبی زمین به بهترین شکل قابل مشاهده است. تصویر حاضر، ماه گذشته در شیلی ثبت شده و صلیب جنوبی را درست در سمت چپ آتشفشان ویلاریکای (Villarrica) در حال فوران، که یکی از فعال ترین آتشفشان های منظومه شمسی است، نشان میدهد.

اتصال قرمزترین ستاره صلیب جنوبی، گاما صلیب (Gacrux)، به درخشان ترین آنها، آلفا صلیب (Acrux)، و امتداد آن، ما را به نزدیکی جنوبی ترین مکان در آسمان یعنی قطب جنوب سماوی (SCP) هدایت میکند، جایی که با چرخش زمین، به نظر میرسد تمام ستاره های جنوبی حول آن در حال گردش هستند.

در دوران مدرن، هیچ ستاره درخشانی در نزدیکی قطب جنوب سماوی قرار ندارد، بر خلاف شمال که در حال حاضرستاره قطبی (Polaris، جُدَی یا آلفا خرس کوچک) به وضوح در نزدیکی قطب شمال سماوی میدرخشد.

با امتداد بیشتر خط بین گاما صلیب و آلفا صلیب (از حدود چهار تا حدود هفت برابر جدایی زاویه ای آنها) به نزدیکی ابرماژلانی کوچک، که یک کهکشان اقماری و درخشان منظومه شمسی خودمان است میرسیم.

صورت واره صلیب جنوبی، عنصر غالب در صورت فلکی چلیپاست (Crux)، مجموعه ای عمیق تر از ستاره ها شامل چهار ستاره ی متغییر قیفاووسی (Cepheid variable stars) است که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده اند.

درست در بالای آتشفشان در تصویر، سحابی زغال کیسه (Coalsack Nebula) به مانند ستونی تیره به نظر میرسد، در حالی که سحابی ستاره ساز قرمز و بزرگ شاه تخته (Carina Nebula) درقسمت بالا و چپ تصویرقابل مشاهده است.

مترجم: سیتا متقی

منبع:
https://apod.nasa.gov/apod/ap210125.html

امتیاز عکس و متن:  Tomáš Slovinský

لینک این مطلب در اینستاگرام:

https://www.instagram.com/p/CKq1lD0HN4h/?igshid=18r0tlwanvftl

print

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
0 item
سبد خرید
Empty Cart